Prof. Monika Szczepaniak

Aktywność popularyzatorska

Publikacje

  • tekst do programu SCHNEE WEISS (Die Erfindung der alten Leier): SCHNEE WEISS GRAU SCHWARZ (Die Erfindung der alten Ästhetik) (premiera Tiroler Landestheater Innsbruck, 21.01.2023), s. 5-10,

  • tekst do programu Judith: „Öffne, Blaubart, alle Türen!“ Geschlechtergefängnisse in der Blaubart-Literatur (premiera Bayerische Staatsoper, 1.02.2020), s. 36-47,

  • tekst do programu Podróż zimowa: „Monologi Kasandry” (premiera Teatr Polski Wrocław 30.11.2014, s. 4-15),

  • udział w międzynarodowej ankiecie Elfriede Jelinek: Tabubruch organizowanej przez Centrum Badań nad Twórczością Elfriede Jelinek (Uniwersyt Wiedeński): Monika Szczepaniak, Rita Svandrlik, Brigitte Jirku, Herwig Weber:Die Rezeption der sexuellen Tabubrüche in Jelineks Werk in Polen, Italien, Spanien und Mexiko. Sexualität, Familie und Religion.  https://jelinektabu.univie.ac.at/moral/sexualitaet/14-fragen-tabu-und-sexualitaet/ (TABU: Bruch. Überschreitungen von Künstlerinnen. Interkulturelles Wissenschaftsportal der Forschungsplattform Elfriede Jelinek),

  • tekst do programu Babel: I wszystko stało się obrazem... (prapremiera polska Teatr Polski Bydgoszcz, 5.03.2010, s. 4-10),

  • tekst do programu Festiwalu Prapremier Bydgoszcz 2008: Mówię, więc jestem. Teatr Elfriede Jelinek (program festiwalu, s. 58-61)

Udział w dyskusjach

  • prowadzenie spotkania autorskiego z Karoliną Kuszyk w ramach Spring School Bydgoszcz 2021: Deutsch-polnische Erinnerungskultur medial: Auseinandersetzungen zwischen Literatur, Film, Presse und Netzkultur (2021),

  • koncepcja i prowadzenie dyskusji Sztuka państwowa czy kalanie gniazda? Sztuka polityczna w porównaniu międzynarodowym z udziałem Zuzany Augustovej, Karoline Exner, Antona Pelinki, Weroniki Szczawińskiej, w ramach Interdyscyplinarnego Sympozjum Online Sztuka.Polityka.Moralność organizowanego przez Unteruniversitärer Forschungsverbund Elfriede Jelinek, Tanzquartier Wien oraz Austriackie Forum Kultury w Warszawie (2021),

  • debata Jak ocalić świat? Koniec męskiej dominacji w Teatrze Powszechnym w Warszawie wraz z Moniką Sadkowską i Mirosławem Filiciakiem (2018), prowadzenie Edwin Bendyk,

  • interdyscyplinarny cykl imprez „Was zu fürchten vorgegeben wird“. Alterität und Xenophobie w ramach projektu Alterität und Xenophobie realizowanego przez Forschungsplattform Elfriede Jelinek na Uniwersytecie Wiedeńskim (dialog z Bärbel Lücke „Inmitten der Fremden: Nur wir“, 17.04.2018, publikacja transkrypcji dyskusji „Inmitten der Fremden nur wir“. Gespräch zwischen Bärbel Lücke und Monika Szczepaniak, w: Susanne Teutsch (red.): „Was zu fürchten vorgegeben wird“. Alterität und Xenophobie. Wien 2019, s. 49-58),

  • dyskusja Jelinek im (inter)nationalen literarischen Feld w ramach cyklu imprez Elfriede Jelinek – Nestbeschmutzerin & Nobelpreisträgerin, wraz z Stefanem Krammerem i Margarete Lamb-Faffelberger, Literaturhaus Wien (2016),

  • koncepcja i prowadzenie dyskusji FOCUS: JELINEK (Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie, 2016),

  • koncepcja i organizacja dyskusji Jelineks Theaterräume/ Teatralne przestrzenie Jelinek w Warszawie (Uniwersytet Warszawski, Instytut Germanistyki, 2015) wraz z Agnieszką Jezierską i Pią Janke. Partnerzy projektu: Austriackie Forum Kultury w Warszawie, Instytut Germanistyki UW, Katedra Germanistyki UKW, Forschungsplattform Elfriede Jelinek: Texte – Kontexte – Rezeption (Universität Wien), Uniwersyteckie Centrum Kultury i Mediów w Bydgoszczy,

  • koncepcja i organizacja dyskusji Pożądanie i niedosyt. Problemy przekładu tekstów Jelinek (z A. Jezierską); Warszawa, Austriackie Forum Kultury (2012),

  • koncepcja i udział w dyskusji „Teraz otworzę wam oczy”. Elfriede Jelinek i polityka patrzenia. Teatr Polski Bydgoszcz (2010),

  • udział w dyskusji Elfriede Jelinek – psychoanalityczna praca nad społeczeństwem. Austriackie Forum Kultury w Warszawie (2009),

  • udział w dyskusji “Właściwie jestem niewidzialna” – teatralna twórczość Jelinek w Polsce. Teatr Polski Bydgoszcz (2008)